Søhuset Konferencecenter opnår sølvmærket i økologi

Det økologiske sølvmærke har været ét af de store bæredygtighedsmål i Søhuset Konferencecenter foruden bl.a. udfasning af oksekød, et grønnere køkken, reducering af madspild og prioritering af lokale leverandører.

Inden udgangen af 2022 ville Søhuset Konferencecenter opgradere deres økologiske spisemærke i bronze til sølv. Efter måneders disciplineret arbejde med at øge og holde økologiprocenten af mad- og drikkevarer på 60-90 %, er teamet nu i mål over et år før tid.

”Jeg kan knibe mig lidt i armen over, hvor hurtig vi er nået i mål, og at vi nu er en del af en lille skare konferencesteder i Danmark med økologisk sølvmærke,” siger Søhusets direktør Christina Wejlemann og fortsætter:

Sølvmærket har været et mål i Søhuset, da jeg er af den holdning, at bronzemærket er blevet en hygiejnefaktor. Bæredygtighed fylder mere i udbudsmaterialer og hos store virksomheder. Ejet af DTU, som en del af DTU Science Park, har vi villet have større ambitioner end bronzemærket.

En bæredygtig milepæl

Tilbage i januar 2021 udnyttede teamet i Søhuset coronanedlukningen på at arbejde videre med konferencecenterets bæredygtige profil.

”Det har ikke været nemt at være i drift efter genåbning med restriktioner og manglende arbejdskraft i køkkenet. Vi får ros af vores gæster for vores bæredygtige arbejde, og jeg er så stolt af mit lille dedikerede team,” fortæller Christina Wejlemann.

God økonomi i en grønnere menu

Økologi og en grønnere menu har vist sig at gå godt hånd i hånd økonomisk. En glædelig overraskelse for Søhusets køkkenchef, Michael Rossen-Bredehøft:

I starten tænkte jeg, at det ville blive rigtig dyrt med mere økologi på menuen. Det har været en øjenåbner for mig, at vi ved at udfase oksekød og reducere kødet generelt har fået frigivet midler til at kunne købe endnu flere danske økologiske produkter. Til glæde for gæsterne, der betaler det samme som før omstillingen, og vores fortsatte arbejde i køkkenet.”

Nemmere end forventet med nye lokale leverandører

En del af løsningen for at øge økologiprocenten har været at skifte tunge konventionelle varer ud med økologiske alternativer, da økologiprocenten kan måles ud fra enten vægt eller pris.

”Vi har kigget mod økologiske leverandører i Nordsjælland og omegn. Vi får eksempelvis nu mejeriprodukter fra Øllingegaard i Skævinge, læskedrikke fra Craft Soda i Hørsholm og øl fra Herslev Bryghus i Roskilde,” nævner Michael Rossen-Bredehøft som eksempler på nye lokale leverandører.

Grønnere menu gør en forskel

En grønnere menu har affødt en del reaktioner undervejs på godt og ondt.

Det er overvældende, hvor mange der synes, at vi er på rette vej, og har taget positivt imod vores nye hverdag. Men der vil altid være nogle, der er uenige, uanset hvad vi gør. Vi gør det ikke for at politisere, men fordi det er her, vi som industri kan gøre en forskel,” udtaler Christina Wejlemann.

 

 

Læs også: Det Økologiske Spisemærke